Μάθετε περισσότερα για την Δυσπραξία / Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού

Μάθετε περισσότερα για την Δυσπραξία / Αναπτυξιακή Διαταραχή Συντονισμού

Πράξη είναι η ικανότητα να γνωρίζουμε πώς να χρησιμοποιούμε τα χέρια μας, το σώμα μας και να εκτελούμε εργασίες (πχ. παίζω ένα παιχνίδι, χρησιμοποιώ μαχαιροπίρουνα, οργανώνομαι για παιχνίδι και μάθηση). Στην καθημερινή ζωή η πράξη μας βοηθάει να αποκρινόμαστε αυτόματα, ομαλά, ακαριαία με το σώμα μας χωρίς να χρειάζεται να σκεφτούμε αυτό που κάνουμε. Δηλαδή όταν δένω τα κορδόνια μου δε σκέφτομαι πώς να το κάνω αλλά το εκτελώ αυτόματα..

Η Δυσπραξία είναι διαταραχή της ποιότητας οργάνωσης της κίνησης και της αποτελεσματικότητας του συντονισμού. Πρόκειται για ανώριμο τρόπο διαχείρισης της πληροφορίας από τον εγκέφαλο, που συνεπάγεται σε κακή μετάδοση των μηνυμάτων προς το σώμα. Η Δυσπραξία επηρεάζει τον προγραμματισμό όσων κάνουμε και τον τρόπο που αυτά ολοκληρώνονται.

Τα δυσπραξικά παιδιά συχνά δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν πολλές καταστάσεις της ζωής. Είναι πολύ απογοητευτικό ένα παιδί να θέλει να κάνει πράγματα, αλλά να μην είναι ικανό να τα κάνει πράξη. Για παράδειγμα, ένα παιδί θέλει να παίξει μπάλα, αλλά, επειδή η απόδοσή του δεν είναι καλή, οι συνομήλικοί του τον απορρίπτουν από την ομάδα σαν κακό παίχτη. Τέτοιες καταστάσεις οδηγούν τα δυσπραξικά παιδιά να νιώθουν ότι έχουν λίγο έλεγχο στις ζωές τους και αισθάνονται ανεπαρκή, αδύναμα, με χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.

Η Δυσπραξία δεν είναι μία κατάσταση από την οποία το παιδί απλά ξεφεύγει μεγαλώνοντας. Τα δυσπραξικά παιδιά γίνονται αργότερα δυσπραξικοί ενήλικοι. Η αντιμετώπιση των δυσκολιών μπορεί να γίνει μόνο από τους ειδικούς (Εργοθεραπευτή, Λογοθεραπευτή, Ειδικό Παιδαγωγό).

Ενδεικτικά αναφέρονται πιο κάτω πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα δυσπραξικά άτομα.

ΗΛΙΚΙΑ

ΣΤΑΔΙΑ

Βρέφη

• Μπορεί να αποφεύγουν το μπουσούλημα και το κύλισμα, να εναντιώνονται σε έργα που απαιτούν κινητικές δεξιότητες.

Προσχολική Ηλικία

• Δεν μπορούν να στρέψουν το βλέμμα τους - κινούν ολόκληρο το κεφάλι αντί μόνο τα μάτια. • Δυσκολίες στο περπάτημα, στα πηδηματάκια με το ένα πόδι, στα άλματα, στο πιάσιμο και πέταγμα μπάλας. • Καθυστέρηση στη ομιλία - ομιλία η οποία δύσκολα γίνεται κατανοητή. • Σκοντάφτουν επάνω στα αντικείμενα. • Καθυστέρηση στην εδραίωση της πλευρίωσης, δηλ. στην χρήση αριστερού ή δεξιού χεριού. • Δυσκολία στην λεπτή κινητικότητα, στο κράτημα μολυβιού, ψαλιδιού, στο χρωμάτισμα. • Φτωχή αίσθηση του προσανατολισμού.

3 ετών

• Εμμένουσες διατροφικές δυσκολίες. • Δυσκολίες στον ύπνο. • Κακός συντονισμός στην κινητικότητα (πχ. αδυναμία να κάνει πετάλι σε τρίκυκλο ποδήλατο). • Υπερκινητικότητα (πχ. κουνά συνεχώς τα χέρια, ακόμη και όταν κάθεται). • Ευαισθησία στους ήχους ή/ και στο φως. • Πιθανή καθυστέρηση στην χρησιμοποίηση τουαλέτας (αργεί να αποχωριστεί τις πάνες). • Αποφυγή κατασκευαστικών παιχνιδιών (lego, ενσφηνώσεις, εργαλεία). • Αργή γλωσσική ανάπτυξη.

3– 5 ετών

• Πολύ αυξημένη κινητικότητα. • Υψηλά επίπεδα υπερέντασης, με φωνές, κραυγές. • Σύγχυση, εκρηκτική – παρορμητική συμπεριφορά. • Κακή διαχείριση θέσης σώματος - προσκρούουν σε αντικείμενα ή πέφτουν. • Φτερούγισμα χεριών όταν τρέχουν. • Δυσκολεύονται να μάθουν να κάνουν ποδήλατο. • Απουσία συναίσθησης κινδύνου (π.χ. άλμα από μεγάλο ύψος). • Ατυχήματα στο φαγητό (λερώνονται, ρίχνουν το ποτήρι). • Ενδέχεται να προτιμούν να τρώνε με τα χέρια. • Δεν θέλουν παιχνίδια με κατασκευές (τουβλάκια, παζλ). • Φτωχή κινητικότητα: Δυσκολεύονται να κρατήσουν σωστά το μολύβι, να χρησιμοποιήσουν το ψαλίδι, οι ζωγραφιές τους μπορεί να δίνουν την αίσθηση ότι προέρχονται από παιδί μικρότερης ηλικίας. • Διάσπαση προσοχής. Συχνά σταματούν μία δραστηριότητα πριν την ολοκληρώσουν. • Απουσία φανταστικού παιχνιδιού. • Δυσκολία στην χρησιμοποίηση του εξοπλισμού της σχολικής αυλής. • Τάση για απομόνωση. Δυσκολίες με το παιχνίδι αλληλεπίδρασης και τις δεξιότητες κοινωνικοποίησης. • Δυσκολία στη μάθηση νέων εργασιών, στην απομνημόνευση οδηγιών και στο σχηματισμό εννοιών. • Διαταραχές στο λόγο. • Αισθητηριακός και κινητικός ερεθισμός (π.χ. αντιδράσεις φυγής σε έντονους θορύβους ή στην ένδυση με νέα ρούχα, π.χ. μάλλινα).

Έφηβοι & Ενήλικες

• Στην οδήγηση. • Στην ολοκλήρωση των καθημερινών εργασιών του νοικοκυριού. • Στην προσωπική περιποίηση και αυτοεξυπηρέτηση. • Στην απαραίτητη επιδεξιότητα των χεριών για γράψιμο και πληκτρολόγηση. • Στον έλεγχο της έντασης της φωνής, του τόνου και της άρθρωσης. • Σύγχυση της αντίληψης εξαιτίας της ευαισθησίας στο φως, στο άγγιγμα, στον χώρο, στην γεύση και στις οσμές.

Πηγές

Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως αν ένα πρόσωπο παρουσιάζει δυσκολίες, όπως αυτές που περιγράφονται πιο πάνω, δεν είναι απαραίτητο να έχει Δυσπραξία. Αν όμως ένα άτομο εμφανίζει δυσκολίες αυτού του τύπου, για μεγάλο χρονικό διάστημα, επιβάλλεται η εξέτασή του από ειδικό για να διερευνηθεί η πιθανότητα εμφάνισης της Δυσπραξίας.

Βιβλιογραφία:

Case - Smith, J. (2005). Occupational Therapy for Children (5th ed). USA: Elsevier Mosby.

Ripley, K., Daines, B., Barret, J. (n.d.). Dyspraxia, A Guide for teachers and parents. London: David Fulton Publishers.

Ανάπτυξη νηπίων - παιδιών - εφήβων (2006). Δυσπραξία. Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο  http://www.anaptyksi.gr/contents/news.php?nid=20&kind_of=3

Βακάλη, Φ. (2007). Δυσπραξία. Ανακτημένο την 30/11/2013 από το δικτυακό τόπο http://www.focusonchild.gr/content/view/99/9/

Dyspraxia USA (2007). Early Symptoms of Dyspraxia. Ανακτημένο την 30/11/2013 από το δικτυακό τόπο http://www.dyspraxiausa.org/symptoms_of_dyspraxia.html

Dyspraxia USA (2007). What is Dyspraxia. Ανακτημένο την 30/11/2013 από το δικτυακό τόπο http://www.dyspraxiausa.org/what_is_dyspraxia.html

Dyspraxia Foundation (n.d.). Help from professionals – Occupational Therapy. Ανακτημένο την 30/11/2013 από το δικτυακό τόπο http://www.dyspraxiafoundation.org.uk/services/gu_professionals.php

Dyspraxia Foundation (n.d.). Dyspraxia in children. Ανακτημένο την 30/11/2013 από το δικτυακό τόπο http://www.dyspraxiafoundation.org.uk/services/gu_introduction.php

Κουτουμάνος, Α. (2006). Δυσπραξία. Ανακτημένο την 30/11/2013 από το δικτυακό τόπο  http://www.noesi.gr/syndrome/dyspraxia

Πολυμεροπούλου, Β. (χ.χ.). Αναπτυξιακή Δυσπραξία και Εργοθεραπεία. Ανακτημένο την 30/11/2013 από τον δικτυακό τόπο http://www.doyk.gr/vivliothiki/pdf/ygeia/psihiki_ygeia/diataraxes_anaptixis/anaptixiaki_dispraxia.pdf

Τμήμα Εργοθεραπείας Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Ειδικής Αγωγής (2003). Η Αναπτυξιακή Δυσπραξία. Ανακτημένο την 30/11/2013 από το δικτυακό τόπο http://www.specialeducation.gr/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=136

Nisi lacus sed viverra tellus in hac habitasse. Faucibus et molestie ac feugiat sed lectus. Dolor sed viverra ipsum nunc aliquet bibendum enim facilisis gravida. Nullam non nisi est sit. Vulputate enim nulla aliquet porttitor lacus. Nulla malesuada pellentesque elit eget. Sed viverra tellus in hac. Amet justo donec enim diam. Massa tempor nec feugiat nisl pretium fusce.

Tags:

Share:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Related Posts